átváltás akadálymentes nézetre
1. kép

Komplex tehetséggondozás és értékőrzés a Földes Médiaműhelyben

NTP-KNI-18-0035

Médiaműhely pillanatképek

Pillanatképek a honismereti- és média szakkör munkájából

Emlékképek a közelmúltból…
Hogy milyen médiásnak lenni? Két volt szakkörös így írt erről:

Herczeg Panna 

Tavaly diplomázott az ELTE Bölcsészettudományi Karán történelem szakon és jelenleg is itt folytatja tanulmányait, Művelődéstörténet és Balkán-tanulmányok interdiszciplináris mesterképzéseken.

2015-ben érettségiztem a Földes Ferenc Gimnáziumban, ahol angol nyelvi előkészítős osztályba jártam. Négy évig voltam a média szakkör aktív tagja, amelynek során rengeteg élményben volt részem. Változatos tevékenységeink folyamán készítettünk riportokat újonnan felfedezett tehetségekkel, megismerkedtünk a filmkészítés fortélyaival. Szakköri tevékenységeink számomra egyik legjelentősebb feladata, az iskolarádióban való többszöri szereplés. Nagyon jól éreztem magam médiaszakkörösként, mindenkinek ajánlom ezt a lehetőséget!

Martos Letícia 2018-ban végzett öregdiák, jelenleg a Debreceni Egyetemen pszichológia szakos hallgatója.

Aki belelapoz az évkönyvbe, láthatja, mennyi fénykép és emlék került bele idén is. Többek között ezzel foglalkoznak a média szakkörösök az iskolában. Valamennyi rendezvényen ott vannak, és igyekeznek minden fontos pillanatot rögzíteni, hogy később bárki újra megnézhesse őket. Ennek jelentőségére főként a ballagás után jöttem rá, amikor az osztállyal elmerengtünk, milyen kicsik is voltunk a kopaszavatón, vagy éppen kinek milyen frizurája volt akkoriban. Amit pedig személy szerint különösen szerettem a szakkör tagjaként, hogy rengeteg érdekes előadásra bejuthattam, amire egyébként nem lett volna lehetőségem. Amit szintén szeretnék kiemelni, az a sokoldalúság. A szakkörösök rengeteg különböző tevékenységet végezhetnek a fényképezésen, és a számítógépes munkálatokon túl is. A diákok közül sokan nem is tudják, hogy az iskolában folyik egy audiovizuális emlékgyűjtés-projekt, amin ugyancsak a médiaszakkör tagjai dolgoznak. Ennek keretében olyan személyekkel készítenek interjúkat, akik megélték az utóbbi évszázad neves eseményeit, és szívesen megosztják tapasztalataikat. Remélem, hogy a szakkörösök a későbbiekben is lelkesen fogják folytatni az emlékgyűjtést, az iskolai élet dokumentálását, és élvezik majd az ezzel töltött időt.

Pillanatképek a jelenből
Bátran állíthatom, hogy a jelenlegi szakkörösöknél sincs hiány lelkesedésben. Az elmúlt egy év is sok érdekes és izgalmas feladattal, remek csapatmunkában, sok vidámsággal telt el. Folytattuk értékmentő tevékenységünket, az audiovizuális emlékgyűjtést, a Földes tehetségeinek bemutatását csakúgy, mint gimnáziumunk számtalan programjának dokumentálását képekkel, filmekkel. Bizonyíték erre Évkönyvünk több mint ezer fotója és több tucatnyi beszámolója is. Ezúton is köszönöm a szakkör tagjainak a sok munkát, jó volt ebben az évben is ilyen remek csapattal dolgozni, alkotni.

Pályázat I.
Sikerekben sem volt hiány, nagy öröm számunkra, hogy a hazai és határon túli köznevelési intézményekben működő komplex tehetséggondozó programok támogatására kiírt, NTP-KNI-18-0035 Komplex tehetséggondozás és értékőrzés a Földes Médiaműhelyben című pályázatunkat az Emberi Erőforrások Minisztériuma támogatta. Így új lehetőségekhez és eszközökhöz is jutottunk.

emmi ntp tam

Pályázatunkban vállaltuk, hogy a szakkör tagjai írott, fotós és filmes eszközökkel nyomon kísérik tehetséges társaik tudományos és művészi megnyilvánulásait fotósorozatot és filmet készítenek iskolájuk jó gyakorlatáról, a Kulturális napról és a Földes-estről.

Készítettünk fotósorozatot szinte minden iskolai rendezvényről és számtalan kisfilmet is.

A szakkörösök vállalták azt is, hogy folytatják értékmentő és értékőrző tevékenységüket hagyományos és audiovizuális emlékgyűjtés formájában, átadják a tapasztalataikat a műhely fiatalabb tagjainak. Fotós és filmes eszközökkel mutatnak be régi mesterségeket is. Ez utóbbihoz kapcsolódóan készült két-két írott és fotós-filmes alkotás is, melyre nagyon büszkék vagyunk.

Öregdiák csipkével
Az előző évkönyvben terveinkkel kapcsolatban írtuk: „Éppen egy fafaragással, csipkeveréssel foglalkozó Földes öregdiákkal tervezünk kisfilmet. Bízunk benne, hogy a következő évkönyvben már erről is beszámolhatunk.” Nagy örömünkre elfogadta a meghívásunkat Surányi Dani bácsi, több ritka és különleges mesterség tudója. Surányi Dániellel több dolog is összeköt minket. Az egyik kapocs az, hogy Dani bácsi egykor ugyanabba az iskolába járt, ahova jelenleg mi is, a Földes Ferenc Gimnáziumba. Szabó Kálmán iskolánk nyugdíjas fizikatanára segítségével szerveztük meg a találkozót, ahol Surányi Dániel mesélt életéről, a diákévekről és az általa űzött különböző kézműves mesterségekről. Már ismeretlenül is felkeltette az érdeklődésünket, hogy vajon egy idősebb férfi, hogyan adja a fejét arra, hogy csipkeveréssel foglalkozzon. Megismerve Dani bácsit, már nem csodálkoztunk, a különleges, színes és számtalan téren tehetséges önfejlesztő művészhez tökéletesen illet a csipkeverő párna és az orsó is, ahogy a korábbi kitanult mesterség, a fafaragás is. 2018. december 12-én feleségével – aki maga is elismert hímző asszony - együtt látogattak el iskolánkba, ahol színesen és szapora szóval mesélt Dani bácsi az életéről, iskolás éveiről és a csipkeverésről. Beszédénél csak az ujjai mozogtak fürgébben, miközben mesélt is készült a csipke. A bemutató órán a csipkeverést mi is kipróbálhattuk, ezzel a lehetőséggel azonban csak a 8.A-s Bodgál Krisztina élt. Krisztina és osztálytársa, Dús Zsuzsanna érdeklődését annyira felkeltette a csipkeverés, hogy egy kis tanulmányt is készítettek a textilművesség királynőjének, a csipkeverésnek a történetéről és fajtáiról. A látogatást Bócz Amanda, Melcher Máté, Suszter Ágnes és Szobota Barbara, a média szakkör tagjai meg is örökítették.

Stanga, scseuscsa, jobb pofa, bal pofa
2018. december 1-jén Bükkszentkereszten felkerestük és szeretett, de sajnos mára már eltűnt mesterségéről kérdeztük az utolsó bükki mészégetőt, Halász Lászlót. Az interjú során a kérdéseket Kalocsai Édua 10.D osztályos tanuló, Erdődi István tanár úr, aki megszervezte a találkozót és Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet tanárnő fogalmazta meg. A fotózást és az operatőri munkát Suszter Ágnes vállalta Nagy Richárd Endre segítségével. Laci bácsi mély átéléssel és szeretettel mesélt a szakmájáról, megismertük a mészégetés folyamatát, a használatos eszközöket, a munka nehézségeit, szépségeit. Megtudtuk, hogy ez a szakma apáról-fiúra szállt, már Laci bácsi dédapja is ezzel foglalkozott. Hallhattunk arról, milyen volt kint élni az erdőben, fuvarozni az elkészült meszet, hogy milyen volt, hogyan változott a társadalmi megítélése a szakmának a XX. század folyamán. Laci bácsi kivitt minket a falu határában még meglévő kemencéjéhez és megmutatta a különböző szerszámokat is. Az interjú olyan jól sikerült, hogy nemcsak film, hanem pályamunka is készült belőle Kalocsai Édua jóvoltából, szakszótárral, jellegzetes nyelvi fordulatok gyűjteményével, a mészégetés történetével és kémiai leírásával, gazdag képanyaggal.

Vendégek
Több vendégünk is volt a tanévben, 2019. február 19-én a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Honismereti Egyesület tartott rendkívüli történelemórát gimnáziumunkban, melynek keretében honismereti és helytörténeti könyvek bemutatójára került sor. Az Egyesület munkáját és a Szülőföldünk periodikát Dr. Bodnár Mónika muzeológus, a Herman Ottó Múzeum Történeti és Néprajzi Tárának vezetője mutatta be, a könyvekről és a helytörténeti kutatás módszertanáról Dr. Rémiás Tibor történész, a nyíregyházi Jósa András Múzeum igazgatója és Fehér József a sátoraljaújhelyi Kazinczy Múzeum nyugalmazott igazgatója tartott tájékoztatót. Hallhattunk az Emőd múltját bemutató kiadványról, az alsózsolcai első világháborús hadi és fogsági naplókról, Alacska monográfiájáról, Berentét, Sajóládot, Jabloncát és Derenket bemutató kiadványokról csakúgy, mint a Sajóbábony templomait és hitéletét bemutató kötetről, valamint a Királyhelmecről indult Kazinczy kortársakról is. Az előadók mindegyike könyvajándékokkal gazdagította gimnáziumunk könyvtárát, melyet ezúton is köszönünk.

honismeret

Közös vendége volt a média- és az Erdődi István tanár úr vezette fotószakkörnek Dombovári Tibor sokszoros díjnyertes búvárfotós, egykori Földes-diák is, aki izgalmas előadást tartott a Korall-tengerek élővilágáról. Megismertük a rejtőzködő stratégiát választó különleges kinézetű tengeri kis élőlényeket csakúgy, mint az önmagukat bátrabban megmutatókat. Hallhattunk különleges szimbiózisról, a táplálkozási ösztönét kikapcsoló gazdaállatról vagy tisztogatókat cselesen utánzókról. Mindezt természetesen Dombovári Tibor gyönyörű, díjnyertes fotóival illusztrálva. A teltházas előadást szűkebb körű beszélgetés követte, ahol az iskola fotó- és média szakkörösei tettek fel vendégünknek pl. a tengerben történő fotózással vagy tengerek szennyezettségével, veszélyeztetettségével kapcsolatos kérdéseket. Az előadásról és a beszélgetésről film is készült, a média szakkör kiváló operatőre, Melcher Máté jóvoltából.

A fotósokkal közösen vettünk részt az Árokszállásy Zoltán országos biológia-környezetvédelmi verseny kísérőrendezvényének számító természetfotó kiállításon és az alkotó fotóművész, Zsila Sándor „Hogyan készült” előadásán is.

A CURTIZ stáblistáján
2017-ben a média szakkör néhány tagjával az alkotók meghívására jelen lehettünk a CURTIZ c. film forgatásának pár napján.

A CURTIZ Kertész Mihályról, a Casablanca magyar származású rendezőjéről szóló tévéfilm. Azonban nem hagyományos életrajzi film, annál sokkal izgalmasabb megoldással él. Topolánszky Tamás rendező és forgatókönyvíró csapata abból a rövid időszakból bontja ki a film történetét, amikor Kertész a Casablancát rendezte. Az 1940-es évek legeleje már az Egyesült Államokban is a háborúról szólt, Pearl Harbour után pedig eldől, az USA is belép a háborúba. A látogatásunkkor azt a jelenetet vették fel újra és újra, amikor Kertész és munkatársai meghallgatják Roosevelt elnök bejelentését. A filmnek ez a szála is elgondolkodtató. A producer Sümeghy Claudiával és a forgatókönyvíró Bak Zsuzsával, majd később a diákokkal egymás között is sokat beszélgettünk arról, hogy mit jelentett a háború Európából nézve, és mit az Egyesült Államokból. Mit jelent a Casablanca történetének alakulásában, ha a rendezője maga is zsidó származású, hogy az alkotók közül többen a nácizmus elől menekültek Amerikába. Hogyan befolyásolja a film lezárást, hogy mi történik közben Európában, esetleg Magyarországon. Mit jelent, ha a megrendelő propagandafilmet vár, milyen érzelmek és gondolatok vezetnek el odáig, hogy a Casablanca végén eldördül-e, és kinek a kezében a fegyver. Ilyen és még számtalan hasonló gondolat merült fel bennünk a CURTIZ forgatásán. A gondolatsor végén a film tömegekre gyakorolt hatásáig és a média felelősségéig is eljutottunk. A CURTIZ erről is szól.
Egy év elteltével pedig az a megtiszteltetetés ért minket, hogy a Casablanca rendezőjéről készült film zárt körű hazai bemutatójára, a budapesti Corvin moziba is meghívást kaptunk. Fantasztikus élmény volt látni az elkészült nagyszerű filmet, melynek születésnél egy kicsit mi is ott lehettünk, beleláthattunk egy tehetséges művészcsapat alkotási folyamatába, értékteremtésébe, s most velük örülhettünk a sikernek. Amikor pedig a stáblistán még a nevünket is felfedeztük, a lélegzetünk is elakadt. Köszönjük!
Ez a különleges képi világú életrajzi dráma azóta sikert sikerre halmoz, a 42. Montréali Nemzetközi Filmfesztivál fődíját is elnyerte.


/A stábbal készült fotókat Stiglincz Gábor készítette./

Pályázat II. mol
Nagy büszkeség számunkra az is, hogy a Földes Honismereti és Média műhelye által benyújtott pályázatot az előző két tanévben végzett tevékenységünk alapján a MOL Tehetségtámogató Program is támogatásra érdemesnek találta. Így egy szuper új kompakt stabilizátorral gazdagodhattunk. Mely eszközt természetesen Azonnal be is vetettünk, a Földes-bál nyitótáncának a felvétele már az új eszköz „bemutatkozása” is volt egyben.

Földes-bál nyitótánc

De a kiállításainkról, a nemzeti ünnepekre készült műsorokról vagy a nagyon népszerű Kulturális-napról is készült fotó és filmes dokumentáció.

Interjú készült például a tavaly érettségizett, egykori média szakkörös, Közösségért-díjas Robotka Adriánnal is.

 

Élmények a jelenből

Melcher Máté 12. D:

Nekem a média szakkör sok lehetőséget biztosított, pl. új eszközöket ismertem meg – a kedvencem compakt stabilizátor. Miután kipróbáltam ezzel vettem fel többek között a Földes-bál nyitótáncát vagy a március 15- ünnepi műsort. Új barátokat is szereztem a média szakkör által és egy jó csapatot ismertem meg. Örülök, hogy a rendezvények rögzítésével, interjúk készítésével hozzájárulhattam a Földes hírnevének öregbítéséhez.

Bócz Amanda 9. E:

A média szakkör számomra fontosabb lett, mint ahogy azt képzeltem annak idején, mikor csatlakoztam. Egy nyitott, barátságos közösség tagja lettem, akikkel napi szinten tartom a kapcsolatot. Ha kapunk egy projektet, valódi csapatként dolgozunk és semmiképpen sem hátráltatjuk a másikat munka közben. Alkalomadtán megesik, hogy olyan rendezvényekre is bejutunk, amelyekre egyébként nem lennénk hivatalosak – lehet ez egy, a suli nagytermében tartott előadás vagy egy izgalmas kirándulás. Mellesleg – mindent az első sorból látunk.

Suszter Ágnes Eleonóra 11. C:

9. osztálytól, azaz 3 éve tevékenykedem a média szakkörben. Ezalatt az idő alatt sok olyan helyre és rendezvényre volt lehetőségem elmenni, ahová egyébként nem tudtam volna (például: filmforgatások helyszíne). Hasonló előnye például a szakkörnek, hogy az iskola audiovizuális anyaggyűjtésre szánt eszközeit használva sok hasznos tapasztalatot szerezhetünk rendezvényfotózás és videózás terén, és akkor is ismerkedhetünk a fényképezéssel és kamerázással, ha otthoni keretekből nem tudnánk megoldani, hogy egy drága gépet tartsunk a kezünkben. A közösségünk, ha nem is túl nagy, de nagyon kellemes, alapvetően mindenki jól kijön mindenkivel. Ha kapunk egy feladatot, azt mindig testvériesen részekre bontva, együtt meg tudjuk oldani. Így is sok dolgunk szokott lenni, de én pont ezt szeretem a legjobban a média szakkörben, hisz nem azért van ennyi dolgunk, mert sok lenne a kötelező program (mert mindig mi döntjük el, részt veszünk-e a projektekben), hanem mert sok mindent vállalunk, van aki azért, mert szeretne tenni az iskoláért, van aki csak unatkozik, vagy a kettő keveréke. Ha valaki hasonlóan szereti, hogy van mit csinálnia, és ezzel a valamivel segítheti a Földest, akkor annak biztosan ajánlom, hogy csatlakozzon a szakkörhöz.

Terveink
Folytatni szeretnénk eddigi tevékenységünket, mind az audiovizuális emlékgyűjtést, mind a remek Földes-programok dokumentálását, természetesen nagy várakozással és kamerával a kézben várjuk a Földes-est próbáit és a gálaműsort is. Versenyekre is készülünk és kirándulást is tervezünk a fotósokkal közösen, ezekről az élményeinkről azonban majd a jövő évi évkönyvben számolunk majd be.

Kovácsné Szeppelfeld Erzsébet a honismereti és média szakkör mentortanára

Aktuális eredmények

  • magyar nyelv - Édes Anyanyelvünk nyelvhasználati verseny

    országos fordulóba jutott

    Zsova Levente (12.C)

    Felkészítő: Dr. Vékony Katalin

     
  • magyar nyelv - Édes Anyanyelvünk nyelvhasználati verseny

    országos Kazinczy-érem helyen végzett

    Szabó András (10.B)

    Felkészítő: Pólik Magdolna

     
  • magyar nyelv - Implom Helyesírási Verseny

    megyei 7. helyen végzett

    Földi Dóra (9.D)

    Felkészítő: Berényi Andrea

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    regionális 20. helyen végzett

    Kolozsvári Adél (11.A), Komáromi Adél Alexandra (11.A), Rékó Balázs (11.A), Tetzl Milán (11.A)

    Felkészítő: Pólik Magdolna

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    regionális 8. helyen végzett

    Malinkó Dioméd (10.B), Rácz Kata (10.B), Szabó András (10.B), Szabó Zétény Attila (10.B)

    Felkészítő: Pólik Magdolna

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    megyei 12. helyen végzett

    Kostyál Gréta Lelle (8.B), Riedlinger Rajnold (8.B), Tóth Emma Luca (8.B), Vermes András (8.B)

    Felkészítő: Pólik Magdolna

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    megyei 11. helyen végzett

    Forinyák Anna Vanda (8.B), Galyas Vivien (8.B), Mixtay Mira (8.B), Varga Vanda (8.B)

    Felkészítők: Pólik Magdolna, Túróczyné Bényei Szilvia

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    megyei 9. helyen végzett

    Bálint Barnabás (8.B), Fazekas Dávid (8.B), Kecskés Katalin (8.B), Vascsák Vince (8.B)

    Felkészítők: Pólik Magdolna, Túróczyné Bényei Szilvia

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    országos 54. helyen végzett

    Szeszák Adél (7.A), Szöllősi Tifani (7. A), Szűcs Borka Renáta (7.A), Tóth-Lovász Emma Rebeka (7.A)

    Felkészítő: Szabó Noémi

     
  • magyar nyelv - Bolyai Anyanyelvi verseny

    országos 55. helyen végzett

    Császári Kata (7.A), Szepesi Anna (7.A), Zilay Janka (7.A)

    Felkészítő: Szabó Noémi

     

Gratulálunk!